Ora locale
- Fuso orario: America/New_York
- Data: 08 - 11 Set 2021
25° Congresso Mariologico Mariano Internazionale
Maria tra teologie e culture oggi. Modelli, comunicazioni, prospettive
Messaggio del Santo Padre ai partecipanti
Cari fratelli e sorelle,
partecipo di cuore alla vostra gioia di celebrare, anche se in modo diverso dal solito, questo 25° Congresso Mariologico Mariano Internazionale, sul tema Maria tra teologie e culture oggi. Modelli, comunicazioni, prospettive. Il nostro rallegrarci non dimentichi il grido silenzioso di tanti fratelli e sorelle che vivono in condizioni di grande difficoltà, aggravate dalla pandemia. La vera gioia che viene dal Signore dà sempre spazio alle voci dei dimenticati, perché insieme a loro si possa costruire un futuro migliore. Maria, nella bellezza della sequela evangelica e nel servizio al bene comune dell’umanità e del pianeta, educa sempre all’ascolto di queste voci e Lei stessa si fa voce dei senza voce per «partorire un mondo nuovo, dove tutti siamo fratelli, dove ci sia posto per ogni scartato delle nostre società» (Lett. enc. Fratelli tutti, 278).
Nei suoi più di sessant’anni cli attività, la Pontificia Academia Mariana Internationalis, coordinando e riunendo i cultori di mariologia del mondo intero, specialmente attraverso la celebrazione dei Congressi Mariologici Mariani Internazionali. Ha offerto spunti, intuizioni, idee e approfondimenti in un mutamento d’epoca che trasforma «velocemente il modo cli vivere, cli relazionarsi, di comunicare ed elaborare il pensiero, di rapportarsi tra le generazioni umane e di comprendere e di vivere la fede» (Papa Francesco, Discorso alla Curia romana, 21 dicembre 2019). Tali Congressi «sono una chiara testimonianza di come la mariologia sia una presenza necessaria di dialogo fra le culture, capace di alimentare la fraternità e la pace» (Discorso alle Accademie Pontificie, 4 dicembre 2019).
Sappiamo, infatti, che «la teologia e la cultura d’ispirazione cristiana sono state all’altezza della loro missione quando hanno saputo vivere rischiosamente e con fedeltà sulla frontiera» (Cost. ap. Veritatis gaudium, 5). E sulle frontiere la Madre del Signore ha una sua specifica presenza: è la Madre di tutti, indipendentemente dall’etnia o dalla nazionalità. Così la figura di Maria diventa punto di riferimento per una cultura capace di superare le barriere che possono creare divisione. Perciò, sul cammino cli questa cultura cli fraternità, lo Spirito ci chiama ad accogliere nuovamente il segno cli consolazione e di sicura speranza che ha il nome, il volto, il cuore di Maria, donna, discepola, madre e amica. È lungo questo cammino che lo Spirito continua a dirci «che i tempi che viviamo sono i tempi di Maria» (Discorso alla Pontificia Facoltà Teologica “Marianum “, 20 ottobre 2020). La Pontificia Academia Mariana Internationalis, perseverando nel suo impegno di rinnovamento, cerca di leggere i segni di questi tempi, a beneficio della Chiesa e di ogni donna e uomo di buona volontà.
Il mistero che la persona di Maria racchiude in sé è il mistero stesso della Parola di Dio incarnata. Da qui partiva l’incoraggiamento di Papa Benedetto: «Esorto [… ] gli studiosi ad approfondire maggiormente il rapporto tra mariologia e teologia della Parola. [… ) Maria nella Parola di Dio è veramente a casa sua, ne esce e vi rientra con naturalezza. Ella parla e pensa con la Parola di Dio; la Parola di Dio diventa parola sua, e la sua parola nasce dalla Parola di Dio. Così si rivela, inoltre, che i suoi pensieri sono in sintonia con i pensieri di Dio, che il suo volere è un volere insieme con Dio. Essendo intimamente penetrata dalla Parola di Dio, ella può diventare madre della Parola incarnata» (Esort. ap. Verbum Domini, 27-28).
Non dimentichiamo che è proprio questa stessa Parola a nutrire la pietà popolare, che attinge con naturalezza alla Madonna, esprimendo e trasmettendo «la vita teologale presente nella pietà dei popoli cristiani, specialmente nei poveri [… ]; una vita teologale animata dall’azione dello Spirito Santo [… ], frutto del Vangelo inculturato» (Esort. ap. Evangelii gaudium, 125-126).
Ringrazio la Pontificia Academia Mariana lnternationalis per aver preparato e organizzato questo Congresso, che costituisce un momento importante del servizio di coordinamento della teologia mariana affidato all’Accademia. Ricordando che San Francesco d’Assisi circondava la Vergine Maria «di immenso amore perché aveva reso Dio nostro fratello» (Bonaventura da Bagnoregio, Leggenda maggiore, IX, 3), invio di cuore a ciascuno di voi la Benedizione Apostolica.
Roma, San Giovanni in Laterano, 22 agosto 2021, Memoria della B.V. Maria Regina
The Holy Father's message to participants
Dear Brothers and Sisters,
I warmly share in your joy of celebrating, even if in a different way than usual, this 25th International Marian Mariological Congress, on the theme of Mary between theologies and cultures today. Models, communications, perspectives. May our rejoicing not forget the silent cry of so many brothers and sisters who live in conditions of great difficulty, aggravated by the pandemic. The true joy that comes from the Lord always gives space to the voices of the forgotten, so that together with them we can build a better future. Mary, in the beauty of the following of the Gospel and in the service of the common good of humanity and the planet, always teaches us to listen to these voices and she herself becomes the voice of the voiceless for “she wants to give birth to a new world, where all of us are brothers and sisters, where there is room for all those whom our societies discard” (Lett. enc. Fratelli tutti, 278).
In its more than sixty years of activity, the Pontificia Academia Mariana Internationalis, coordinating and bringing together the lovers of Mariology from all over the world, especially through the celebration of the International Marian Mariological Congresses has offered acumens, insights, ideas and perceptions into a change of era that “rapidly transform our ways of living, of relating to one another, of communicating and thinking, of how different generations relate to one another and how we understand and experience faith” (Pope Francis, Message to the Roman Curia, 21 December 2019). These Congresses “are a clear testament to the fact that Mariology is a necessary presence for dialogue among cultures and is capable of nourishing fraternity and peace” (Message to the Pontifical Academies, 4 December 2019).
We know, in fact, that “Theology and Christian culture have lived up to their mission whenever they were ready to take risks and remain faithful on the borderline.” (Cost. ap. Veritatis gaudium, 5). And on the borders the Mother of the Lord has her own specific presence: she is the Mother of all, regardless of ethnicity or nationality. Thus, the figure of Mary becomes a reference point for a culture capable of overcoming the barriers that can create division. Therefore, on the path of this culture of fraternity, the Spirit calls us to welcome once again the sign of consolation and sure hope that has the name, the face, the heart of Mary, woman, disciple, mother and friend. It is along this path that the Spirit continues to tell us that “the times we live in are the times of Mary.» (Message to the Pontifical Theological Faculty “Marianum “, 20 October 2020). The Pontificia Academia Mariana Internationalis, persevering in its commitment to renewal, seeks to read the signs of these times, for the benefit of the Church and of every woman and man of goodwill.
The mystery that the person of Mary embodies in herself is the very mystery of the Incarnate Word of God. Hence the encouragement of Pope Benedict: “ I would encourage scholars as well to study the relationship between Mariology and the theology of the word. […] Here we see how completely at home Mary is with the word of God, with ease she moves in and out of it. She speaks and thinks with the word of God; the word of God becomes her word, and her word issues from the word of God. Here we see how her thoughts are attuned to the thoughts of God, how her will is one with the will of God. Since Mary is completely imbued with the word of God, she is able to become the Mother of the Word Incarnate” (Esort. ap. Verbum Domini, 27-28).
Let us not forget that it is precisely this same Word that nourishes popular piety, which draws naturally from Our Lady, expressing and transmitting “ the theological life present in the piety of Christian peoples, especially among their poor […]a theological life nourished by the working of the Holy Spirit […] fruit of the inculturated Gospel” (Esort. ap. Evangelii gaudium, 125-126).
I want to thank the Pontificia Academia Mariana lnternationalis for preparing and organizing this Congress, which constitutes an important moment in the service of coordination of Marian theology entrusted to the Academy. Recalling that St. Francis of Assisi surrounded the Virgin Mary “with immense love because she had made God our brother” (Bonaventure Da Bagnoregio, Leggenda maggiore, IX, 3), I send my heartfelt Apostolic Blessing to each one of you.
Roma, San Giovanni in Laterano, 22 agosto 2021, Memoria della B.V. Maria Regina
Sessioni plenarie
Programma
Mercoledì 8 settembre – Wednesday 8 September
h. 15.00 – Inaugurazione (ora italiana – italian time – hora de italia)
Cardinale Gianfranco Ravasi
Inviato del Santo Padre papa Francesco
Prolusione — Opening Speech — Lettura del Messaggio del Papa
Massimo Fusarelli, O.F.M.
Ministro Generale dell’Ordine dei Frati Minori
Saluto
Stefano Cecchin, O.F.M.
Presidente della Pontificia Academia Mariana Internationalis
Presentazione del Congresso – proposte e programmi
Presentation of the Congress – Proposals and Programs
Salvatore M. Perrella, O.S.M
Associazione Mariologica Interdisciplinare Italiana (AMI)
25 anni di Congressi Mariologico-Mariani della PAMI: quali interazioni culturali della loro recezione teologica?
25 Years of Congresses: What Cultural Interactions?
Giovedì 9 settembre – Thursday 9 September
h. 15.00
Alfonso Langella
Pontificia Facoltà Teologica dell’Italia Meridionale
La mariologia tra teologie e le culture.
Gloria Falcão Dodd, USA
Mariological Society of America
Mary in English speaking cultures.
Giorgina Onofre Villalba, M.D.D.
Centro Mariano de los Siervos de María, Mexico
María en las culturas de lengua española.
Denis Sahayaraj Kulandaisamy, OSM
Preside della Pontificia Facoltà Teologica Marianum – Roma
Nuove frontiere: Maria nel mondo asiatico.
New Fronteers: Mary in Asia
Venerdì 10 settembre – Friday 10 September
h. 15.00
Manfred Hauke
Deutsche Arbeitsgemeinschaft für Mariologie (DAM)
Maria in der deutschsprachigen Kultur der Gegenwart.
Janusz Królikowski
Polskie Towarzystwo Mariologiczne, Polonia
Maria nel mondo slavo di oggi.
Valdivino Guimarães, CSSR
Academia Marial de Aparecida, Brasile
Maria na cultura da língua portuguesa.
Jean Louis Barré, S.M.
Société Française d’Etudes Mariales (SFEM)
La Vierge Marie dans la culture française aujourd’hui.
Sabato 11 settembre – Saturday 11 September
Paulin Poucouta (Congo Brazzaville)
Association des Théologiens Africains (A.T.A.), Abidjan
La Vierge Marie dans le traditions culturelles Africaine.
Ayyoub Chehwan, maronita
Bible Society Center, Beirut – Lebanon
Maria nel mondo arabo cristiano.
Mary in Arabic Christianity
Gian Matteo Roggio, MS
Pontificia Academia Mariana Internationalis
Sintesi e prospettive
Synthesis and Prospects
h. 16.30
Dialogo e Assemblea dei partecipanti
Dialogue and Assembly of participants
Diálogo y Asamblea de participantes
Sessioni linguistiche
Asia Oceania Mariological Academy
Giovedì 9 settembre – Thursday 9 September
h. 9.00-11.00 (italian time)
(Moderator) Sr. M. Isabell Naumann
Fr. Denis Sahayaraj Kulandaisamy; India
Opening Address
Sr. Jincy Kurian Vallipparambil; India
Cultural Face of Jesus in the Indian Context
Fr. Arokiam John; India
The role of Mary in Christianity’s ability to reflect the “different faces of the cultures and people” in Asia-Oceania
Fr. Vianney Azam; Pakistan
“Muqadasa Mariam”: the Symbol of Unity in Pakistan
An Attempt to Understand Pakistani Contextual Mariology
Fr. Fidelis Bolo Wotan; Indonesia
Mary and Evangelization in Indonesia: Devotion to Mary, “Tuan Ma”, Mater Dolorosa as Queen of Larantuka’s People in Flores, Indonesia”.
Venerdì 10 settembre – Friday 10 September
(1) From South Korea: 9:00-10:00 (Italian time) ※16:00-17:00 (Korean time)
(Moderator) Sr. Michaela Kim (South Korea)
Sr. Kim, Kyoung hee (Mary Michaela); South Korea
The Blessed Virgin Mary in the Korean Historical Context
Fr. Kim, Jun Nyeon Peter; South Korea
Mariology for Authentic Feminism Movement and Unity of the Church
Sr. Seo SoonWon (Maria Goretti); South Korea
Marian Shrine of Surichigol, the birthplace of Marian Devotion in Korea
Choi, Woohyuk Miryam; South Korea
The Chosun(Ancient Korean) Catholic Church’s Devotion to the Virgin Mary in the Theory of Edith Stein’s Mariology (according to the first femail comunity of Colomba Kang)
(2) From Japan: 10:00-11:00 (Italian time) ※17:00-18:00 (Japanese time)
(Moderator) Sr. Luca Maria Ritsuko, Oka (Japan)
Sr. Luca Maria Ritsuko, Oka; Japan
A humble way of peace: a statue of the “Bombed Mary” (Nagasaki)
Br. Kousuke, Nakanori; Japan
Japanese Spirituality and Devotion to Virgin Mary
Prof. Yumi, Watanabe; Japan
Mary in Japan —from history of art perspective—
Sabato 11 settembre – Saturday 11 September
h. 9.00 (italian time)
(Moderator) Fr. Denis Kulandaisamy
Sr. Celia Chua; China and Taiwan
Mary’s presence in Chinese history and faith of Chinese people
Sr. M. Isabell Naumann; Australia
Mariology in the Australian context and culture
Panel discussion
(Moderator) Fr. Denis Kulandaisamy
Deutschen Sprachsektion - Tedesco-German
Die deutsche Sprachsektion tagt am Donnerstag, Freitag und Samstag, 9.-11. September 2021, von 8.30-12.30 Uhr (Vorträge und Diskussion, online).
Die Mitgliederversammlung ist am Freitag, 10. September 2021, um 20 Uhr.
Donnerstag 9 September – Giovedì 9 settembre – Thursday 9 September
h. 8.30 (german time)
8.30-9.00 Klaus Metzl, Geschichte und Zukunftsperspektiven der Wallfahrtsseelsorge in Altötting
9.00-9.30 Kaspra M. Sannikova, Das Heiligtum „Maria Schnee“ von Aufhausen (Bistum Regensburg). Altes und Neues bei der Wiederbelebung eines Wallfahrtsortes
Pause
9.45-10.15 Georg A. Oblinger, Die Gebetsstätte Marienfried als geistliche Oase
10.15-10.45 Anton Ziegenaus, Maria in der religiösen Kultur Bayerns
Pause
11.00-11.30 Rudolf Kirchgrabner, Die Bedeutung des Marienheiligtums Mariazell für die marianische Kultur in Österreich
11.30-12.00 Ioannes Chattopadhyay, Die Marienwallfahrt in Disentis (Graubünden, Schweiz)
Diskussion (Ende 12.30)
Freitag 10 Septembre – Venerdì 10 settembre – Friday 10 September
h. 8.30 (german time)
8.30-9.00 Thomas Vollmer, Das Marienheiligtum in der Kupfergasse. Ein „Urgestein“ marianischer Kultur im Erzbistum Köln
9.00-9.30 Thomas Rimmel, Kephas-TV und Lourdes
Pause
9.45-10.15 Elzbietha von Gaál, Franz Werfel, Lourdes und „Das Lied der Bernadette“
10.15-10.45 Christa Bisang, Das französische Marienheiligtum Pontmain als Brennpunkt marianischer Kultu
Pause
11.00-11.30 Dorothea Koch, Unsere Liebe Frau von Quito und ihre Bedeutung für die Kultur der Gegenwart
11.30-12.00 Imre von Gaál, Die Weihe der USA an die Immaculata und Mundelein Seminary
Diskussion (Ende 12.30)
Samstag 11 September – Sabato 11 settembre – Saturday 11 September
h. 8.30 (german time)
8.30-9.00 Ursula Bleyenberg, Die Bedeutung der Marienverehrung bei den Ursulinen
9.00-9.30 Achim Dittrich, Das „Marienlexikon“ (1988-1994) und die marianische Kultur der Gegenwart. Neue Möglichkeiten der Mariologie im Zeitalter der Digitalisierung
Pause
9.45-10.15 Johannes Stöhr, Maria im neuen „Gotteslob“
10.15-10.45 Wolfgang Koch, Virgo Assumpta versus Homo Deus. Maria, Rettung aus der transhumanen Versuchung
Pause
11.00-12.30 abschließende Diskussion
Englis section
Thursday 9 September – Giovedì 9 settembre
h. 2 p.m. U.S.A. Eastern, 1 p.m. U.S.A. Central, 7 p.m. Ireland and U.K.
to 4 p.m. U.S.A. Eastern, 3 p.m. U.S.A. Central, 9 p.m. Ireland and U.K.
Moderator: Dr. Patricia A. Sullivan, United States of America
Dr. Robert L. Fastiggi, United States of America
“Marian Co-redemption and Petitions for a New Dogma: The State of the Question”
Rev. Emery DeGaál, United States of America and Germany
“Mary, an Indelible Part of Early U.S. History”
Andrew Joseph S. Chanco, Philippines
“Walking with Mary: A Marian Accompaniment Model in doing Catechesis”
Rev. Simon Mary of the Cross Maroney, M. Carm., United States of America and Canada
“Mary’s Presence in the Propaedeutic Stage of Initial Priestly Formation”
Friday 10 September – Venerdì 10 settembre
h. 2 p.m. U.S.A. Eastern, 1 p.m. U.S.A. Central, 7 p.m. Ireland and U.K.
to 4 p.m. U.S.A. Eastern, 3 p.m. U.S.A. Central, 9 p.m. Ireland and U.K.
Moderator: Dr. Patricia A. Sullivan, United States of America
Dr. Sarah Jane Boss, United Kingdom
“Women, Gender, and Mary’s Virginity: Contrasting Approaches”
& The Centre for Marian Studies Introduction
Dr. William A. Thomas, Ireland
“The Irish Madonna of Gyor, Hungary”
Dr. Chris Maunder and Dr. Mary Frances McKenna, United Kingdom
“Latria and Dulia: The Importance of Maintaining the Distinction”
African Group
Thursday 9 September – Giovedì 9 settembre
h. 10.00-12.00 (Italian time)
Emmanuel Mvomo Ayinda
Critères pour une inculturation authentiques de la mariologie en Afrique
Flavien Muzumanga
Marie, Mère de Dieu: modèle pour la conversion des cultures africaines
Friday 10 September – Venerdì 10 settembre
h. 10.00-12.00 (Italian time)
Abel Nsolo Habel
Pour une inculturation de la figure de la Vierge Marie à partir des contes africains
Jean-Pierre Sieme Lasoul
Les réalités culturelles africaines confrontées à la figure de la Vierge Marie
Saturday 11 September – Sabato 11 settembre
h. 10.00-11.30 (Italian time)
Paulin Poucouta
Marie dans les traditions culturelles africaines
Izlaganja Hrvatske jezične sekcije - Croazia - Croatian
Petak 10 Rujan – Venerdì 10 settembre – Friday 10 September
h. 8.30 (croatian time)
Prof. dr. sc. Ivan Karlić – izv. prof. dr. s. Valerija Kovač
Marija u sekularnoj kulturi. Teološko čitanje romana „Evanđelje po Mariji“ Colma Tóibina
Maria nella cultura secolare. Una lettura teologica del romanzo „Il testamento di Maria“ di Colm Tóibin
Prof. dr. sc. s. Nela Gašpar
Marija u otajstvu uznesenja pred izazovima suvremene kulture
Maria nel mistero dell’Assunzione davanti alle sfide della cultura contemporanea
Prof. dr. sc. s. Katarina Koprek
Blažena Djevica Marija u glazbenom opusu mo. Blaženka Juračića
La Beata Vergine Maria nell’opera musicale di maestro Blaženko Juračić
Dr. Josip Šimić
Arhetipski likovi i tituli Marije u vjeri i pobožnosti naroda Božjega iz perspektive 20. stoljeća
Figure e titoli di Maria nella fede e pietà del popolo di Dio nella prospettiva di XX secolo
Subota 11 Rujan – Sabato 11 settembre – Saturday 11 September
h. 8.30 (croatian time)
Doc. dr. sc. Anto Barišić
Lik Marije u neobjavljenim homilijama Tomislava J. Šagi-Bunića
La figura di Maria nelle omelie non pubblicate di Tomislav J. Šagi-Bunić
Doc. dr. sc. Daniel Patafta
Blažena Djevica Marija u feminističkoj podkulturi
La Beata Vergine Maria nella subcultura femminista
Dipl. theol. Lidija Miler
Pohođenje Marijino kao nadahnuće za novu evangelizaciju
La visitazione di Maria come ispirazione per la nuova evangelizzazione
Mag. theol. s. Tea Barnjak – Mag. theol. Milan Gelo
Lik Marije u pokretu Maria 2.0
La figura di Maria nel movimento Maria 2.0
Grupo Brasileiro
MARIA ENTRE CULTURA E CULTURAS HOJE.
MODELOS, COMUNICAÇÕES, PERPECTIVAS
Quinta-Feira 9 de Setembro – Giovedì 9 settembre – Thursday 9 September
h. 19.00 (hora do Brasil)
Prof. Dr. Ir. Francisco das Chagas Ribeiro, CM
doutor em Teologia com especialização em Mariologia, pela Pontificia Faculdade Teológica «MARIANUM»-Roma
Qual a cultura mariano-mariológica no Brasil hoje? Piedade popular ou Teologia mariana?
Prof. Dr. Pe. Wiremberg José da Silva
Arquidiocese de Belém-PA: mestre em Teologia com especialização em Mariologia, pela Pontificia Faculdade Teológica «MARIANUM»-Roma
O Círio de Nazaré. De uma cultura popular à uma cultura teológica.
Sexta-Feira 10 de Setembro – Venerdì 10 settembre – Friday 10 September
h. 19.00 (hora do Brasil)
Prof. Dr. Dilermando Maria V. Ramos, OSM
História da Igreja, pela Pontificia Universidade GREGORIA e mestre em Teologia com especialização em Mariologia, pela Pontificia Faculdade Teológica «MARIANUM»-Roma
A religiosidade devocional mariana na cultura inter-religiosa afro. Perspectivas pastorais.
Prof. Dr. Dom Rafael Maria F. da Silva, OSB
Teologia com especialização em Mariologia, pela Pontificia Faculdade Teológica «MARIANUM»-Roma
A Virgem Maria nas suas Aparições. Qual cultura quer comunicar?
Sábado 11 de Setembro – Sabato 11 settembre – Saturday 11 September
h. 19.00 (hora do Brasil)
Prof. Dr. Pe. Adilton Lopes
Arquidiocese de Salvador-BA): doutor em Teologia Dogmática, pela Pontificia Universidade Teológica LATERANENSE e cultor de Mariologia – Roma
A Virgem Maria protótipo da Igreja na promoção e defesa da cultura da vida.
Prof. Dr. Dom Rafael Maria F. da Silva, OSB
A crise cultural ideológica frente os dogmas marianos.
Grupo Latinoamericano
Jueves 9 de Septiembre – Giovedì 9 settembre – Thursday 9 September
h. h 1 pm (C. Juarez Mex – Costa Rica) 2 pm (Mex DF)
3 pm (Chile, Venezuela, USA este) 4 pm Uruguay 21.00 (Italia)
Mons. Dr. Gaspar Quintana Jorquero (Chile) (Obispo emérito de Copiapó)
¿Por qué bendita entre todas las mujeres de la historia?
Mons. Dr. Victorino Girardi Stelin (Costa Rica) (Obispo emérito de Tilarán-Liberia)
La Virgen María en la religiosidad popular según el Documento de Puebla
P. Lic. Javier Hernández (Director, Centro Mariano OSM, México)
Magnificat en santa María de Guadalupe. Una explicación desde la piedad popular
P. Lic. José Luis Marín (México)
Nuestra Señora de Guadalupe y la transformación cultural de México hoy
Viernes 10 de Septiembre – Venerdì 10 settembre – Friday 10 September
h. h 1 pm (C. Juarez Mex – Costa Rica) 2 pm (Mex DF)
3 pm (Chile, Venezuela, USA este) 4 pm Uruguay 21.00 (Italia)
Mons. Dr. Jaime Fuentes Martín (Uruguay) (Obispo emérito de Minas)
Es la Hora de María
P. Lic. Mario Zúñiga Solano (Costa Rica)
María, la “influencer” de Dios
Lic. Alejandro Bermúdez Rosell (Perú)
¿Como transmitir el amor a María entre los jóvenes en la era digital?
Sabado 11 de Septiembre – Sabato 11 settembre – Saturday 11 September
h. h 1 pm (C. Juarez Mex – Costa Rica) 2 pm (Mex DF)
3 pm (Chile, Venezuela, USA este) 4 pm Uruguay 21.00 (Italia)
P. Dr. Antonio Larocca (Venezuela)
El servicio de la Mariología a la pastoral y a la piedad mariana en el actual magisterio, documentos C.E.L.A.M. y escritos del papa Francisco, desde una perspectiva pneumatológica
P. Dr. Javier Alson (Venezuela)
Evangelización y humanización de nuestro mundo con la Virgen María
Dra. Deyanira Flores (Costa Rica)
La Sagrada Familia y la cultura actual